Flyinge AB

icon1

Jennie Larsson: Styrketräning för dig och din häst

Karriären började på ridskola när Jennie Larsson bara var tre år gammal. Hoppintresset övergick till dressyrintresse med framgångar inom internationell grand prix. Idag håller hon clinics och träningar på Berga Naturbruksgymnasium.

Jennies tips på styrketräning för hästen:

  • Öppna i samtliga gångarter
  • Sidvärtsövningar i varierande tvärning

Förvänd galopp

Variera arbetet

Styrketräning är viktigt för hästens hållbarhet, det är ju verkligen en förutsättning för att du ska kunna tävla och förebygga skador, säger Jennie. Varje häst är unik, men det jag generellt kan tipsa om är lösgjordhet och basarbete så som övergångar. Båda är grunderna till en liksidig häst. Mina hästar tränar dessutom mycket annat än dressyr. De går exempelvis på vattenband ibland och tömkörs en gång i veckan. En av mina bästa dressyrhästar hopptränar också en gång i veckan. Inte med mig dock, utan med en ryttare som är lite bättre! skrattar Jennie. Kontentan är att hästarna kanske får tre dressyrpass per vecka, men under de passen är lösgjordhet ett stort fokus, samt att vi i slutet av passen känner på de rörelser som vi vill introducera för hästen inför kommande säsong.

Bra lösgörande övningar

  • Öppna i samtliga gångarter
    Öppna är en väldigt bra styrkeövning för hästen som även övar upp koordinationen.
  • Sidvärtsövningar i varierande tvärning
    Övningarna stärker hästens bålstabilitet och bukmuskulatur.

Förvänd galopp, och ibland även motställa hästen i den förvända galoppen
Galopp bygger upp muskulaturen kring bakbenen och bakknäna. I förvänd galopp måste dessutom hästen jobba med balansen och därmed bålstabiliteten.

Jennies tips på styrketräning för ryttaren:

  • Situp på foamroller/pilatesboll
  • Overhead squat

Balansövningen Draken

Balans och bålstabilitet
Det vi som ryttare framförallt ska tänka på är att vi sitter mitt över hästen, fortsätter Jennie. Om vi ska få en hållbar häst måste ryttaren själv vara väldigt välbalanserad i kroppen och är bålstarka så att vi orkar sitta mitt över hästen och parera rörelserna. Jag förespråkar verkligen egen träning vid sidan om. Man behöver inte bli stor och stark, men man ska själv i varje fall ha rörelsekontroll och balans. Vi kräver så otroligt mycket av våra hästar så det är lika viktigt att vi lever upp till kraven. Får vi exempelvis minsta snedhet eller felbelastning överför vi ofta det på våra hästar. Förutom styrka behöver vi ryttare även kondition, så löpning eller snabba promenader rekommenderar jag också, säger Jennie.

Styrketräningsövningar

  • Situps på en foamroller/pilatesboll
    Det här är en riktigt bra magövning där du även får in ett balansmoment och då tränar många fler muskler runt omkring bålen. Sätt dig på en foamroller eller pilatesboll och gör en vanlig situp. Börja med benen böjda och brett isär för maximalt stöd, och vill du utmana dig själv så flyttar du undan för undan ihop benen för att öka instabiliteten och svårighetsgraden.
  • Overhead squat (knäböj med pinne/kvastskaft/träningsstång i sträckta armar över huvudet)
    Knäböj är en allsidig övning som tränar bålstabilitet, knästabilitet och benstyrka. Lägger du till pinne eller liknande över huvudet jobbar du dessutom med axel- och ryggrörlighet. Håll pinnen, eller liknande, lite bredare än axelbrett över huvudet. Gör sedan en knäböj ner tills låren är parallella med marken innan du vänder upp. Axlarna ska hela tiden hålls upprätta. Känns det som att de vill falla fram behöver du jobba lite mer med axelrörlighet.
  • Balansövningen Draken
    Draken tränar hela kroppen med inslag av både balans och styrka. Stå med fötterna höftbrett isär. Lyft upp höger knä rakt fram i 90 grader. Fäll kroppen framåt, släpp händerna rakt ner och sträck ut benet rakt bakåt. Stanna när det lyfta benet och ryggen bildar ett T. Stabilisera kroppen och lyft inte benet för högt, håll blicken i golvet. Gå tillbaka till stående, lyft upp knät igen, håll kvar en kort stund för att kontrollera balansen. Byt ben och upprepa. Tänk på att hålla ryggen stabil och inte svanka.

Videquus ger mig trygghet
Jag tycker det är väldigt skönt med en tjänst som Videquus då jag har en häst som ofta rullar fast, förklarar Jennie. För mig är det en oerhörd trygghet att ha kameran! En häst som ligger fast länge kan ju faktiskt skada sig, därför blir det väldigt skönt för mig att ha tjänsten. Min häst rullar fast så pass ofta att den blir lite lat, är det så att den rullar fast så ligger den ofta kvar. Det hjälper ofta att någon bara kommer in i stallet så att det blir lite rörelse för att den ska resa på sig. Det behöver inte ens vara en hästvan person, utan bara någon som befinner sig i närheten av stallet. Det är verkligen en säkerhet för mig!

0
    0
    Varukorg
    Din varukorg är tom Fortsätt handla