När du svarat ja på dessa två frågor:

Har jag ström till boxen/kamerans plats?

Har jag 4G eller wi-fi signal?

Då är det bara att beställa på videquus.se, under fliken ”Våra abonnemang” eller under knappen ”KÖP”.

Där väljer du antal kameror, om du vill ha vår internetansluning eller inte och betalningsform.

På sida två fyller du i Kontakt-, Leverans- och Kortuppgifter.

Var noga att välja en e-postadress du minns lösenordet till, då välkomstmailet går till denna adress. Dubbelkolla gärna även stavning på mailadressen, annars kan du stöta på problem att logga in. Om du ändå misstänker att du stavat fel på mailadressen och inte får välkomstmailet,  kontakta support så ordnar vi det.

 Därefter ska ditt konto skapas, det görs på hemsidans applikation. När ditt konto skapats på en dator, då kan du logga in på både smartphone och surfplatta.

Det första som händer när du loggar in är att kontot vill veta vilken kamera den ska kopplas till. Kod och ID för detta står på kameran, så detta kan inte göras innan du fått ditt startpaket.

Nej, det går inte att använda Videquus utan abonnemang. Om du slutar betala för abonnemanget kommer det inaktiveras.

Vi erbjuder smidig betalning med betalkort eller autogiro. Betalning sker via Videquus app.

Vid tecknande av 6 eller 12 månaders abonnemang kan vi erbjuda faktura. Även vid större ordrar, baserade på offert.

Om du inte är nöjd med Videquus kan du inom 30 dagar returnera ditt startkit och få tillbaka allt du betalat till oss. När vi mottagit din begäran skickar vi ett returdokument. Dokumentet fyller du i och bifogar när du skickar tillbaka startkittet. När vi har fått dokument och startkit avslutar vi abonnemanget och genomför återbetalningen. För att pengarna ska kunna återbetalas måste startkittet returneras inom 10 dagar från det att returdokumentet skickats till dig. Ångrar du ditt köp? Kontakta oss här. För att vi ska kunna hantera din begäran om återbetalning av abonnemangsavgiften gäller följande villkor:

  1. Startkittet skall ha erhållits direkt från Videquus i samband med tecknande av abonnemang.
  2. Startkittet skall returneras i originalförpackning, inkludera alla delar och vara i gott skick. Alla returnerade startkit kommer att inspekteras och bedömas.
  3. Du betalar portokostnad i samband med retur av startkit och ansvarar för skada och förlorat gods under postgång. Kostnader för porto och hantering är inte återbetalningsbara.
  4. Om startkittet returneras utan returdokument, senare än 10 dagar efter att du fått returdokumentet, utan förpackning eller om Videquus startkit skadats på annat sätt har Videquus rätt att inte ta emot startkittet eller att debitera en kostnad motsvarande ersättning eller reparation av utrustningen.
  5. Normal handläggningstid för återbetalning av abonnemangsavgiften är upp till 30 dagar.

Vi skickar orderbekräftelse och leveransdetaljer till den mailadress du uppger i samband med köp. Du kan följa beställningen från ordermottagande till leverans.

Kontakta oss så fort du kan via telefon, mail eller chatt-funktionen, så gör vi vårt bästa för att hinna göra de ändringar du önskar.

Genom att klicka i rutan att det är ok att vi hanterar dina personuppgifter och sedan klickar på slutför på den tredje sidan av tre i beställningen. Ett välkomstmail kommer också till din e-post. Om inget mail kommer, har beställningen inte heller slutförts.

Det är viktigt att kontrollera stavningen av mailadressen noga. Om det blivit fel i beställningen kommer inte heller mailet fram. Kontakta support och beskriv ditt ärende.

Ett lätt sätt att prova räckvidden av wi-fi/mobiltäckning är att använda sin smartphone.

Kontrollera 4G:

Lås upp din smartphone, ställ dig i boxen du tänkt övervaka och se överst till vänster i skärmen. Där finns en symbol som visar 3G eller 4G och bredvid en stapel som indikerar styrka. En låg ”pinne” indikerar svag styrka och fyra stegrande ”pinnar” indikerar full styrka.

Om telefonen visar 4G och två ”pinnar” eller mer. Kommer Videquus fungera tillfredställande. Om telefonen visar 4G och en ”pinne” eller 3G, då kommer Videquus inte fungera. I alla fall inte med din operatör. Videquus internet levereras med 3 som operatör, om inget annat önskas. Men om en familjemedlem eller stallkompis med annat abonnemang har tillräcklig täckning i boxen du avser övervaka, då levererar vi gärna ett simkort från operatören med bäst täckning hos just dig. Kontakta support innan du beställer, så fixar vi det.

 

Kontrollera wi-fi:

Lås upp din smartphone, ställ dig i boxen du avser övervaka och gå till ”inställningar”. Under inställningar väljer du ”wi-fi”. En lista med valbara nätverk kommer synas på skärmen. Klicka på det nätverk du avser använda för att välja. Om nätverket är lösenordskyddat fyller du i det.

Om nätverket har styrka där du befinner dig kommer 4G-symbolen nu bytas ut mot en wi-fi-symbol.

Om du nu kan spela upp ett kort klipp på tex YouTube, Facebook eller Instagram, utan att det laddar långsamt eller stannar, då kommer också Videquus fungera på detta nätverk.

Om detta inte fungerar eller om wi-fit du avsåg använda inte går att ansluta till i ”inställningar”, då är signalen för svag.

Ja! Det enklaste är att välja en e-post och ett lösenord som du kan dela med dig av. Så kan flera personer logga in på samma konto.

Vill man ändå ha ett till konto till samma kamera/kameror, då fixar supporten det för 45kr extra/ extra användare.